دستاوردهای نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان

فرجام دوازدهمین نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان پس از فرازوفرودهای متعدد فرارسید و شاید هم‌اینک فرصتی مناسب باشد برای بررسی آنچه در این رخداد فرهنگی گذشت.

دوازدهمین نمایشگاه تخصصی گردشگری، صنایع‌دستی و صنعت هتلداری اصفهان که در سطح ملی برگزار شد به‌گونه‌ای به پایان رسید که به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگر فعالان گردشگری و هنرمندان و هنرورزان صنایع‌دستی با امید، چشم به آینده دوخته و همچنین در انتظار برآورده شدن مطالباتشان از سوی خادمین خود در ارگان‌ها و نهادهای مختلف دولتی به‌ویژه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان هستند.

بی‌تردید شکل‌گیری بیش از 180 غرفه در فضایی به مساخت 5500 مترمربع در حوزه‌های مختلف تولید و عرضه صنایع‌دستی و همچنین حضور جوامع گردشگری، هتل‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی، شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه خدمات گردشگری، شهرداری‌های استان و همچنین معرفی برخی جذابیت‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی توسط مسئولین آثار و مجموعه‌های مختلف نشان از عزم استان در راستای تغییر رویکرد فرهنگی و اقتصادی بر مبنای دو صنعت ارزشمند صنایع‌دستی و گردشگری در طی سال‌های اخیر دارد.

اگرچه هم‌زمان این نمایشگاه بروز ناآرامی‌ها در کشور، کام فعالان خصوصی و مسئولان برگزارکننده راکمی تلخ نمود، لکن شیرینی ایجاد امید در میان اقشار مختلف فرهنگی و اقتصادی جامعه می‌توانست تا حد زیادی برخی کاستی‌ها و کمبودها را جبران کند.

ساخت مجموعه جدید نمایشگاهی در اصفهان با رعایت استانداردهای ملی و جهانی با فضای نمایشگاهی با ظرفیت بیش از 8 هزار متر این امکان را ایجاد نموده تا بتوان در تجارب آتی نمایشگاهی درخور شأن و جایگاه اصفهان برگزار نمود.

حضور برندهای معتبر سوغات اصفهان همچون شرکت‌های معتبر تولید گز برای تشریک‌مساعی در حوزه معرفی سوغات اصفهان در کنار برگزاری چندین وبینار و نشست‌های آموزشی ویژه جوانان و فعالان گردشگری ازجمله نقاط قوت این نمایشگاه بود. اگر بپذیریم در طی نزدیک به 3 یورش ناجوانمردانه ویروس کرونا بخش قابل‌توجهی از نیروهای فعال در صنعت گردشگری استان از مدار فعالیت خارج شد، این نمایشگاه به‌عنوان اولین گردهمایی بزرگ فعالان گردشگری استان پس از کرونا، فرصت مناسبی را برای جذب دوباره نیروهای جوان در این حوزه و آموزش آن‌ها فراهم آورد.

گردهمایی مسئولان و اعضای جوامع هفتگانه گردشگری استان به‌عنوان اولین رخداد در جهان پسا کرونا در قالب این نمایشگاه این فرصت را فراهم کرد تا تمامی این فعالان و فرهیختگان که در قالب یک هزار و سیصد مجموعه گردشگری در سطح استان فعالیت می‌کنند در جهانی فارغ از دغدغه ویروس کرونا پس از تحمل 3 سال دوران سخت، با یکدیگر به گفتگو و تبادل‌نظر پرداخته و تجارب خود را به یکدیگر برای فرداهای بهتر انتقال دهند و این در حالی بود که حضور معاونین محترم گردشگری و صنایع‌دستی کشور در دو روز اول این رخداد مهم این فرصت را فراهم آورد تا فعالان گردشگری و هنرمندان و هنرورزان و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی تعاملات خود را به‌ویژه در حوزه اقتصادی با حضور مسئولان کشوری افزایش دهند.

اگر بپذیریم پهنه فرهنگی اصفهان یکی از مهم‌ترین مراکز نگاهبانی از میراث ارزشمند فرهنگی این سرزمین و همچنین محل استقرار بیش از یک‌سوم رشته‌های صنایع‌دستی جهان بوده و بیش از 60 درصد تولیدات صنایع‌دستی اصیل ایرانی در این استان صورت می‌پذیرد، بنابراین می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که در جهان پسا کرونا اصفهان نقش مهمی در تداوم حیات دو صنعت ارزشمند گردشگری، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نیاکان در کل کشور ایفا می‌کند، لذا دوازدهمین نمایشگاه گردشگری، صنایع‌دستی و صنعت هتلداری اصفهان به‌عنوان اولین نمایشگاه استانی در کشور در سال 1401 و در ایامی که شیوع کرونا در کشور به حداقل ممکن رسیده فرصت مناسبی را فراهم ساخت تا دوباره امتداد حیات فرهنگی و اقتصادی ایران از منظر اصفهان تاریخی و در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی رقم بخورد.

در طی 5 روز برگزاری این نمایشگاه مسئولان کشوری و استانی اعم از معاونین محترم گردشگری و صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین بسیاری از مسئولان استان به‌ویژه استاندار فرهیخته اصفهان نیز از این نمایشگاه بازدید کردند و این در حالی بود که در دوران برنامه‌ریزی و اجرای نمایشگاه، مسئولان استان نیز آهنگی از همدلی و مودت و دوستی را سرودند و این در حالی است که تداوم خشک‌سالی و آلودگی هوا و همچنین تبعات منفی ناشی از این دو بلیه طبیعی در کنار تنگناهای اقتصادی ناشی از شیوع 3 ساله بیماری کرونا و بروز تحریم‌های ناعادلانه، لزوم ایجاد همدلی و همگرایی میان مسئولان برای تداوم حیات صنعت گردشگری و احیا اقتصاد مبنی بر صنایع‌دستی را در تمامی 28 شهرستان استان اصفهان گریزناپذیر می‌سازد، لذا امید می‌رود تا مسئولان استان برای برگزاری هر چه‌بهتر نمایشگاه‌های ازاین‌دست که آغازگر فصل نوینی در راستای همکاری‌های بین سازمانی درزمینهٔ توسعه اقتصاد فرهنگی در پهنه استان تمدن ساز اصفهان به شمار می‌رود بیش از قبل کوشا باشند.

شایان‌ذکر است حضور نمایندگان برخی از خواهرخوانده‌های اصفهان در این نمایشگاه همچون مسئولان شهرهای کوالالامپور و داکار نوید توانایی اصفهان در راستای برقراری ارتباطات بهتر بین‌المللی در راستای شناخت بازارهای جدید هدف گردشگری و همچنین بازارهای جدید درزمینهٔ عرضه صنایع‌دستی اصیل ایرانی است.

همچنین از دیگر دستاوردهای این نمایشگاه می‌توان به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب کسب‌وکارهای مجازی در حوزه صنعت گردشگری برای اولین بار اشاره کرد. بی‌تردید همگان نیک می‌دانند یکی از مهم‌ترین تجارب مثبت فعالان اقتصادی در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در ایام شیوع بیماری کرونا و بهره‌گیری از فناوری‌های عصر ارتباطات در راستای تداوم فعالیت‌های خود بود، لذا حمایت از این فرآیند به‌ویژه در سالی که به همین نام خوانده می‌شود می‌تواند رهیافت مناسبی را برای فعالیت در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در آینده نزدیک با بهره‌گیری از فناوری‌های دانش‌بنیان فراهم سازد.

به هر ترتیب دوازدهمین نمایشگاه تخصصی گردشگری، صنایع‌دستی و صنعت هتلداری اصفهان با همه کاستی‌ها و فرازوفرودهایش به پایان رسید، لکن آنچه مهم است پند گرفتن از کاستی‌ها برای جبران آن‌ها در آینده و پرداختن به تجارب و ایده‌های ارزشمند برای بهبود آینده این دو صنعت ارزشمند در قالب اقتصاد فرهنگی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1401071723834

برچسب‌ها